CENIONE ROLE AMANTÓW
W 1774 zespół polski tworzono niemal od nowa. Sułkowscy zasilili go w pierwszej chwili swymi nadwornymi aktorami z Rydzyny. Później obok starszych wiekiem i stażem coraz częściej pojawiali się debiutanci.Wewnątrz zespołu obowiązywała ścisła specjalizacja (emploi, wydział ról). Jeden aktor mógł mieć dwie specjalności, zawsze jednak wyraźnie określone’; odpowiadało to zresztą charakterowi postaci w ówczesnych sztukach. Najwyżej ceniono role amantów, a pośród ich wykonawców Kazimierza Owsińskiego. Pierwszą amantką była Agnieszka z Marunowskich, żona Tomasza Truskolaskiego, wybijającego się w rolach charakterystycznych. Role ojców pozostały domeną Świerzawskiego.O sławę pierwszego waleta (służącego) walczył Jakub Hempiński; o sławę pierwszej subretki — Salomea Deszner, dworka Branickich z Białegostoku. W 1778 debiutował w roli amanta Wojciech Bogusławski, młodziutki szlachcic spod Poznania, niedoszły oficer.
Dodaj komentarz